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dc.contributor.authorBarros, Suzane Carvalho da Vitória-
dc.contributor.authorSilva, Luciana Mourão Cerqueira e-
dc.date.accessioned2023-02-16T11:58:18Z-
dc.date.available2023-02-16T11:58:18Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBARROS, Suzane Carvalho da Vitória; SILVA, Luciana Mourão Cerqueira e. Gender and science: An analysis of brazilian postgraduation. Estudos de Psicologia, v. 37, p. 1-12, 2020.-
dc.identifier.issn1982-0275-
dc.identifier.urihttps://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/12818-
dc.descriptionp. 1-12.: tab. p&b.-
dc.description.abstractGender issues are present in different work environments, including the academic world. This secondary data research aimed to compare, by gender, distribution and scientifi c output of Brazilian faculty who are active in stricto sensu postgraduation. A collection protocol was developed to capture data made available by the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel, in the quadrennium 2013-2016 (n = 50.533, 57.5% men). The results indicate no difference in production by gender, but the following gender disparities in the researchers’ career were identifi ed: (i) female prevalence in the areas of Health, Humanities and Linguistics and Arts, and male prevalence in the Exact and Earth Sciences, Engineering and Agrarian Sciences; (ii) gender differences in favor of men in the earning of research productivity scholarships. We conclude that a reduction in gender disparities in science is expected over time, although there is still a male predominance in the scientific field.pt_BR
dc.publisherEstudos de Psicologiapt_BR
dc.subjectMobilidade Ocupacionalpt_BR
dc.subjectCareer Mobilitypt_BR
dc.subjectConflito Psicológicopt_BR
dc.subjectConflict Psychologicalpt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectFacultypt_BR
dc.subjectIdentidade de Gêneropt_BR
dc.subjectGender Identitypt_BR
dc.titleGender and science: An analysis of brazilian postgraduationpt_BR
dc.title.alternativeGênero e ciência: uma análise na pós-graduação brasileirapt_BR
dc.TypeArticlept_BR
dc.terms.abstractQuestões de gênero estão presentes em diferentes ambientes de trabalho, inclusive no mundo acadêmico. Esta pesquisa de dados secundários objetivou comparar, por gênero, a distribuição e a produção científi ca de docentes brasileiros que atuam na pós-graduação stricto sensu. Construímos um protocolo de coleta para extrair dados disponibilizados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, no quadriênio 2013-2016(n = 50.533, 57,5% homens). Os resultados apontam ausência de diferença de produção por gênero, mas são identifi cadas as seguintes disparidades de gênero na carreira de pesquisador: (i) prevalência feminina nas áreas da Saúde, Ciências Humanas e Linguística, Letras e Artes e prevalência masculina nas Ciências Exatas e da Terra, Engenharias e Agrárias; e (ii) diferenças de gênero a favor dos homens no recebimento de bolsas produtividade. Concluímos por uma redução das disparidades de gênero na ciência ao longo do tempo, embora ainda exista um predomínio masculino no campo científicopt_BR
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