Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/14193
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Grave, Henrique Ponciuncula | - |
dc.contributor.author | Santos, Inês Maria Meneses dos | - |
dc.contributor.author | Souza, Sônia Regina de | - |
dc.contributor.author | Barcia, Leila Leontina do Couto | - |
dc.contributor.author | Oliveira, Aline dos Santos | - |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T12:32:13Z | - |
dc.date.available | 2023-06-16T12:32:13Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | SOUZA, Sônia Regina de et al. Health needs related to chemotherapy treatment: construction and validation of educational vídeos. Rev Rene, v. 22, p. 1-8, 2021. | - |
dc.identifier.issn | 2175-6783 | - |
dc.identifier.uri | https://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/14193 | - |
dc.description | p. 1-8.: tab. p&b. | - |
dc.description.abstract | Objetivo: construir e validar o conteúdo de vídeos educa tivos sobre as necessidades de saúde relacionadas com o tratamento quimioterápico. Métodos: estudo metodológi co, realizado em quatro etapas: identificação das necessi dades de saúde do paciente em quimioterapia; construção dos vídeos educativos; validação pelos juízes-especialistas; e adequação. Resultados: as necessidades de saúde foram identificadas e com base nestas, construiu-se três vídeos educativos com conteúdos validados por 31 a 35 juízes, a depender do conteúdo de cada um. O Índice de Validade de Conteúdo total e dos itens dos critérios de avaliação foram superiores a 0,80 e todos os itens apresentaram intervalo de confiança de 95%, cujo limite inferior também foi superior a 0,80. Posteriormente, realizaram-se as adaptações suge ridas para aperfeiçoar e conferir legitimidade aos vídeos. Conclusão: acredita-se que os vídeos contribuam para o co nhecimento e autogerenciamento dos sintomas dos pacien tes em domicílio, adaptação ao tratamento e consequente melhora da qualidade de vida. | pt_BR |
dc.publisher | Rev Rene | pt_BR |
dc.subject | Oncology Nursing | pt_BR |
dc.subject | Enfermagem Oncológica | pt_BR |
dc.subject | Drug Therapy | pt_BR |
dc.subject | Tratamento Farmacológico | pt_BR |
dc.subject | Validation Study | pt_BR |
dc.subject | Estudo de Validação | pt_BR |
dc.subject | Educational Technology | pt_BR |
dc.subject | Tecnologia Educacional | pt_BR |
dc.subject | Needs Assessment | pt_BR |
dc.subject | Determinação de Necessidades de Cuidados de Saúde | pt_BR |
dc.title | Health needs related to chemotherapy treatment: construction and validation of educational videos | pt_BR |
dc.title.alternative | Necessidades de saúde relacionadas com o tratamento quimioterápico: construção e validação de vídeos educativos | pt_BR |
dc.Type | Article | pt_BR |
dc.terms.abstract | Objective: to construct and validate the content of edu cational videos on health needs related to chemotherapy treatment. Methods: methodological study, carried out in four stages: identification of the health needs of patients on chemotherapy; construction of the educational videos; validation by expert judges; and adequacy. Results: health needs were identified and based on these, three educational videos were constructed with content validated by 31 to 35 judges, depending on the content of each one. The total Con tent Validity Index and the items of the evaluation criteria were higher than 0.80 and all items had a 95% confidence interval, whose lower limit was also higher than 0.80. Sub sequently, the suggested adaptations were made to improve and confer legitimacy to the videos. Conclusion: the videos are believed to contribute to the patients’ knowledge and self-management of symptoms at home, adaptation to treat ment, and consequent improvement in quality of life. | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos da área de Enfermagem |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Health needs related to chemotherapy treatment construction and validation of educational videos.pdf | 267.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.