Please use this identifier to cite or link to this item: https://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/14376
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFaial, Cidllan Silveira Gomes-
dc.contributor.authorPereira, Eliane Ramos-
dc.contributor.authorSilva, Rose Mary Costa Rosa Andrade-
dc.contributor.authorManhães, Letycia Sardinha Peixoto-
dc.contributor.authorFaial, Ligia Cordeiro Matos-
dc.contributor.authorPires, Lívia Márcia Vidal-
dc.date.accessioned2023-07-12T12:55:41Z-
dc.date.available2023-07-12T12:55:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2525-8761-
dc.identifier.urihttps://ninho.inca.gov.br/jspui/handle/123456789/14376-
dc.description.abstractEm uma tese, a descrição clara e objetiva de seu embasamento teórico-metodológico fundamenta e robustece seus resultados. Este estudo objetivou identificar e discutir o emprego dos referenciais teórico-metodológicos das teses na área da Educação Física. Das 492 teses utilizadas, 342 tinham abordagem quantitativa(69,5%), 120 qualitativa(24,4%) e outras(6,2%); 440 não apresentaram referêncial(89,4%), 30 apresentaram referencial teórico(6,1%) e 22 teórico-metodológico(4,5%), somando 52 estudos com referencial explicitado(10,6%). Dos referenciais Teórico-metodológicos emergiram duas categorias: 1-“O corpo-sujeito, o outro e o meio como objetos do fenômeno” e 2-“As políticas e relações sociais como prisma do fenômeno”. Além da predominância de abordagens quantitavas, dos estudos qualitativos apenas 1/3 referenciaram sua abordagem, revelando necessidade de maior rigor metodológico nos estudos qualitativos na área. O volume de teses que emergiram da primeira categoria, revela uma vocação natural da área de Educação Física para a compreensão do fenômeno do corpo-sujeito, do outro e do meio em detrimento do político social.pt_BR
dc.publisherBraz. J. of Develop.,Curitiba, v.6, n.11,p.91610-91623nov.2020pt_BR
dc.subjectPesquisa Qualitativapt_BR
dc.subjectQualitative Researchpt_BR
dc.subjectEducação Física e Treinamentopt_BR
dc.subjectPhysical Education and Trainingpt_BR
dc.subjectReferencial Teóricopt_BR
dc.subjectTheoretical Referencept_BR
dc.subjectReferencial Teórico-Metodológicopt_BR
dc.subjectTheoretical-Methodological Referencept_BR
dc.titleOs referenciais teórico-metodológicos nos programas de doutorado brasileiros na área de educação físicapt_BR
dc.title.alternativeUse of theoretical-methodological references in Brazilian doctoral programs in the area of physical educationpt_BR
dc.TypeArticlept_BR
dc.terms.abstractIn a thesis, the clear and objective description of its theoretical-methodological foundation bases and strengthens its results. This study aimed to identify and discuss the employment of the theoretical-methodological references of theses in the field ofphysical education. Of the 492 theses used, 342 had quantitative approach (69,5%), 120 qualitative (24,4%) and others (6.2%); 440 did not present reference (89,4%), 30 presented theoretical reference (6.1%) and 22 theoretical-methodological (4.5%), adding52 studies with Explicit reference (10.6%). Of the theoretical-methodological references emerged two categories: "The body-subject, the other and the medium as objects of the phenomenon" and "The politics and social relations as prism of the phenomenon". In addition to the predominance of Quantitavas approaches, the qualitative studies only 1/3 referenced their approach, revealing the need for greater methodological rigour in the qualitative studies in the area.The volume of theses that emerged from Categoria1, reveals a natural vocation of the area of physical education for the understanding of the phenomenon of the body-subject, the other and the environment to the detriment of the social politician.pt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos da área de Enfermagem



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.